Laatste dagen cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Patrick Somers - WaarBenJij.nu Laatste dagen cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Patrick Somers - WaarBenJij.nu

Laatste dagen cambodja

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

22 November 2014 | Cambodja, Kâmpôt

dag 18 Sihanoukville
Eerst nog lekker ontbijt genuttigd in het Rikitikitavi hotel . Dan afscheid genomen van het zeer spontaan en vriendelijk personeel . Het vervoer was goed op tijd , rond 9.45u vertrokken naar Sihanoukville . Normaal een rit van 3u . De chauffeur reed goed door , onderweg langs of op de weg km ters zeilen waar rijst lag op te drogen , de laatste km ters werd het verkeer wel wat drukker door het vrachtverkeer , in Sihanoukville is namelijk de enigste haven van Cambodja , ook de nieuwe brouwerij van Ankor bier .Het is hier ook wat heuvelachtiger dan op de andere plaatsen .Rond 12u aan het hotel Holiday Villa Nataya , mooi hotel met prachtig zwembad , maar zo onpersoonlijk . Dit waren we niet gewoon . Vlug alles naar de kamer en op verkenning . Restaurantjes in overvloed . Na middag een rust pauze aan het zwembad . In dit stadje zijn vele toeristen , bars , enz . Na het avond eten nog even langs de strandbarretjes gewandeld en poolbiljart gespeeld .

Dag 19
Na het ontbijt even langs toeristen bureau gegaan , daar tocht voor morgen naar het nationale park vast gelegd . Dan met tuktuk naar vissershaven gereden , daar enkele uren rond gewandeld . Tegen de middag terug naar stad , iets gaan eten . Daarna een leuke wandeling langs het strand gemaakt tot aan de volgende baai . Daar even gerust om dan terug te wandelen . Douche en avond eten . Gezellig terrasje aan de zee .

Dag 20
Na ontbijt om 8.30u opgehaald . Nog enkele andere toeristen aan een ander hotel opgehaald .
Daarna nog even bij de busjes chauffeur thuis gestopt om het eten en drinken op te halen . Bus ritje van een klein uurtje . We werden opgewacht door de parkwachters , kleine uitleg over het park en de tocht . Eerst een boottocht van 1u30u over de rivier en stukje op zee tot aan het strand . Zeer mooi wit zand strand dat nu aan een Chinees toe behoord , hier moest 1dollar per persoon betaald worden om het strand te komen . Een uur daar verbleven om te zwemmen of te zonnen . Dan een wandeling door het bos terug naar de rivier , nog even langs een plaatselijk schooltje daar gewandeld , 1 juffrouw voor 50 kinderen . Veel les werd daar niet gegeven . Dan middag maal in boothuis op de rivier . Rijst met groentjes en vis ( barracuda ) zeer lekker . Daarna terug met de boot . Veel vliegende visjes en visarenden en andere mooie vogels gezien . Tegen 15u terug , waar het busje stond te wachten . De chauffeur stelde voor om nog even langs een waterval te rijden , extra inkomsten voor de chauffeur . Na de waterval terug iedereen aan het hotel afgezet . Uurtje rust want de zon had zijn werk weer gedaan . Na het avond eten nog enkele leuke barretjes bezocht aan het strand . Dit was onze laatste avond in Cambodja .

Dag 21
Na ontbijt om 10u opgehaald door zelfde chauffeur als vorige rit , aan het hotel om naar luchthaven te rijden in Phnom Penh . Rit langs een licht heuvelachtige weg met vooral vrachtverkeer maar mooie zichten op de beboste heuvels . De weg is in redelijke staat moest zelfs tol betaald worden op bepaalde stukken weg . Alle zijwegen zijn zand of grind wegen , stof
Rond 14u aangekomen op luchthaven . Daar 1u30 moeten wachten alvorens we onze bagage mochten afgeven . Vlucht naar Bangkok met half uur vertraging vertrokken , rond 18.30 geland . Lange rij wachten aan douane . Onze chauffeur stond al te wachten , hij zij dat we naar gate 2 moesten gaan en daar even wachten . Eindelijk na meer dan een half uur wachten in de vochtige warmte was hij er . Langs de betalende snelweg door het helse verkeer . Rond 20.30u aan ons hotel . Bagage vlug naar de kamer , en nog snel iets gaan eten en onze laatste spelletjes poolbiljart gespeeld .Morgen terug naar huis .

Dag 22
Na ontbijt rond 9.30u gratis taxi naar luchthaven . Daar ingecheckt bij Eva Airways voor eenvlucht van ongeveer 12u . De vlucht vertrok rond 13u naar Schiphol , 6u tijd verschil . Geland rond19.30u , alles goed verlopen . Dan de gratis busdienst naar Antwerpen genomen . Daar aangekomen rond 22.15u nog een half uurtje rijden en we zijn terug thuis .

Wat ons zeker zal bijblijven van deze .
De miljoenen oude en nieuwe bromfietsen die hier rond snorren . Liters zweet , zweet , enz
Dan aller eerst de spontane vriendelijkheid van de mensen op het platte land en vooral de kinderen , hello hello hello , ongelooflijk .
Ankor Watt en omgeving , de fietstocht , boottocht naar Battambang , het bamboetreintje , de toffe gids in Battambang .
Het getoeter van de bus naar Phnom Penh . Killing Fields , gevangenis S21 , het chaotische verkeer .
De rust in Kep , de wandeling in het nationaal park .
Kampot het toffe personeel van het hotel , het restaurantje waar we alle dagen gingen eten .
En vooral de boottocht op de rivier en de mangrove met de Belg Bart , ongelooflijk prachtig .
Sihanoukville erg toeristisch stad , leuke barretjes aan het strand . Boottocht in het nationaal park.
De natuur het stof stof stof . Rijstvelden , rijstvelden , waterbuffels , drogen van de rijst .
Hoe de mensen toch gelukkig zijn met het weinige dat ze hebben .
Nog nooit zoveel Lexus auto's zien rijden als hier , allemaal Chinese of Vietnamese die hier alles uitbuiten en in handen hebben .
Wij hadden onze reis geboekt bij Greenwoudtravel in Thailand , maar alles was prachtig georganiseerd en uitgewerkt door Cambodian Travel uit Siem Reap , dat door een Nederlander gerund word .
Indien iemand graag meer info over deze reis wenst , gewoon mailtje patsom@pandora.be .
Allemaal bedankt om ons te volgen .

• 23 November 2014 - 08:03

Fred:

Aan alle mooie reizen komt een eind maat :-( maar zoals ik heb kunnen volgen hebben jullie een prachtige reis achter de rug met mooie herinneringen :-) .

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

Cambodja tour

Dag 1-2-3 van Cambodja reis ,

zaterdag 1/11/2014 aan Berchem station vertrokken om 16.25u met bus naar Schiphol.
Aankomst Schiphol rond 18.30u daar inchecken voor vlucht BR076 vertek met Evaairways om 21.40u naar Bangkok . Zeer rustige vlucht gehad .
Aankomst in Bangkok te 14.30u
In de aankomsthal level 2 aan exit door 4 hadden we een afspraak met de taxi van het hotel na enkele malen over en weer zoeken vroeg iemand van de veiligheid wat we zochten , deze persoon heeft voor ons het hotel gebeld , natuurlijk voor een tipje he , na een een half uurtje wachten konden we eindelijk naar het hotel . Amai warm en zwaar bewolk , vochtig . Toen we aan het hotel aan kwamen begon het hevig te regenen . Logies voor 1 nachtje in The COTTAGE hotel . Een goed fris douche genomen , daarna een wandeling gemaakt om de omgeving te verkennen . Een leuk schopping centrum gevonden paseo communitie hal , daar ons eerste thaise hapjes aan de straatkraampjes genuttigd. S'avonds lekker Japans gaan eten . Daarna noch enkele biertjes gedronken in het hotel en 4 games poolbiljart gespeeld , stand 3-1 voor de mannen .
Op tijd in ons bed . Weinig geslapen door het uur verschil. S'morgens om 6u30 opgestaan , lekker Thais ontbijt . Met een kwartiertje vertraging vertrokken om 8u15 richting grens Cambodja . Daar rond 12u aangekomen , onze contact persoon laten opbellen door de chauffeur ,10 min wachten , onze bagage werd op een handkar geladen en werd over de grens gebracht terwijl wij eerst langs de thaise grenspost ons moesten laten uitschrijven . Daarna vroeg onze contact persoon of we snel over de grens wilden of in de lange rij gingen aanschuiven . Eerst nog even onze temperatuur laten meten , beveiliging ebola .Voor 5euro per persoon werden onze paspoorten in orde gebracht en waren we na 5min de Cambodjaanse grens over , dit was een luxe zeker bij een temperatuur van 30 Gr , visum hadden we al thuis aangekocht . Onze bagage stond aan de bus halte al klaar .Dan gratis bus uit jaren '60 die ons verder naar de plaats bracht waar ons busje ons kwam ophalen . Onze eerste indruk Cambodja , stofferig en vuil , de claxon van het busje werkte zeer goed . Rond 15u30 aangekomen in ons hotel , goed ontvangen en uitleg gekregen over onze volledige Cambodja Tour door iemand van Cambodian travel partner . Daarna rondtoer per tuktuk door de stad Siem Reap en een wandeling door de Old market , maar jammer genoeg was er een stroompanne . Daarna ons gaan verfrissen en terug te voet naar de Old market om iets te gaan eten . Voor nog geen 8dollar per persoon een lekkere BBQ schotel en 2 mochito's . Morgen gaan we Ankor Wat en omgeving bezoeken .

Groeten Anita , Carina , Urbain en Patrick