Garut en omgeving , beklimming panpandayan vulkaan - Reisverslag uit Garut, Indonesië van Patrick Somers - WaarBenJij.nu Garut en omgeving , beklimming panpandayan vulkaan - Reisverslag uit Garut, Indonesië van Patrick Somers - WaarBenJij.nu

Garut en omgeving , beklimming panpandayan vulkaan

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

24 Mei 2015 | Indonesië, Garut

Hallo iedereen ,
Vandaag zaterdag vroeg uit bed . Wij om 6u45 naar het restaurant voor het ontbijt , niemand te bespeuren . Het ontbijt was pas vanaf 7u , om 7.15u nog niemand te zien . Zijn dan maar vertrokken want het werd een lange rit . Eerst weer de file langs de hoofdweg ondergaan , na een uurtje deze weg verlaten en op de smalle wegen tussen de theeplantage's en langs de kampongs gereden over wegen die nauwelijks bereikbaar waren , dus dat vlotte zo ook niet al te erg . Maar het was echt de moeite wel waard , wat een prachtige natuur , geen meter vlak , op en neer de ene bocht na de andere . Tussen de rijstvelden en langs de theeplantages . Waar we even halt hielden om te zien hoe de thee geplukt werd , en hoe men te werk ging bij het wegen en laden van de zakken met bladeren die meer dan 20kg wogen en die op de truck werden geladen . Eindelijk aangekomen aan Gunung Padang . We moesten de auto beneden parkeren , en werden dan verder naar boven gereden met een bromfiets . Inkom kaartjes ongeveer 60.000idr voor ons met 2 , lokale gids inbegrepen , maar deze sprak alleen Indonesisch . Dus hij vertelde alles aan onze gids en deze vertaalde het dan in het Engels . We moesten meer dan 700 trappen doen , amai dat was puffen . En het was warm vandaag . Boven gekomen waren we precies de koning , ze hadden hier precies nog nooit blanke mensen gezien , iedereen wou met ons op de foto . Terug naar beneden tot aan de auto gewandeld , en verder door het prachtige landschap tot aan de hoofdweg richting Badung . Druk druk druk , file , file . Chaotisch verkeer . Daarna voorbij Bandung de hoofdweg terug verlaten , en de route naar Garut gevolgd , berg op en af langs de kalk rotsen en fabrieken , als ze hier geen stoflongen hebben dan weet ik het ook niet , alles zag grijs en wit . Op zoek naar een hotel , het eerste waar we normaal zouden slapen Augusta hotel , kamer even bekeken , een ramp , de veren zaten bijna door de matras . Op zoek naar een ander hotel , eindelijk de derde keer goede keer , juist op tijd laatste bungalow op een prachtig resort , maar wel duurdere prijsklasse , en veel duurder omdat het weekend was . Kamer voor 2 nachten gereserveerd ,2de bijna aan halve prijs . Een goede raad boek in het weekend al op voorhand als je kan . Bungalows liggen rond en op een mooie vijver . S' avond op het terras van onze bungalow gegeten , want het restaurant was toe omdat er een karaoke avond was , 3 tafeltjes met alleen maar mannen . Dan maar op tijd in ons bed .

Zondag

Vroeg gewekt door de oproep toren voor het gebed , deze stond namelijk vlak achter het resort . Oordopjes of niet . Tegen 6.30u gaan ontbijten , nasi met een eitje beetje groenten . Je bent nu eenmaal in Indonesia , wil een Amerikaans of Europees ontbijt dan moet je echt in de hele dure hotels gaan . Om 7.30u zijn we naar de Papandayan vulkaan gereden . Ongeveer iets meer dan 1u rijden .langs weeral een prachtig landschap , vele rijst en groenten velden .Gestopt in een dorpje aan de voet van de vulkaan om kennis te maken met onze gids Danny . Hebben 500.000 idr betaald , 150.000 p/p inkom dit was omdat het weekend was , anders 100.000idr en 200.000 voor de gids . Onze eerste indruk amaai weeral betalen . Best niet in het weekend gaan .Je kan ook zonder gids gaan . Wij verder samen met de gids tot aan het vertrek punt gereden , weeral langs ongelofelijke prachtige natuur , vele tabaksplanten . Op de parking was het al zeer druk. Rond 10u zijn we dan vertrokken aan onze wandeling over de stenen licht berg op gaande . We waren er niet alleen . We waren nog geen 5 ver of het begon al emister mister picture picture , wij weeral mee op de foto . Na een half uurtje zijnde dan van pad afgegaan dat iedereen volgde en waren we alleen . Wat een verademing , een hoe mooi . Langs door en over de riviertjes met zijn verschillende kleuren , van wit , bruin , zwart, enz. Langs de kleine geisers die enorm veel lawaai maakten . Soms moesten we goed uitkijken waar we stapten of anders waren onze schoenzolen gesmolten . Op sommige plaatsen was het niet uit te houden van de zwavel stank , precies rotte eieren , pakte echt op je adem . Goed drinken zei de gids voor te neutraliseren . Verder tot aan het krater meer , langs de resten van verbrande bomen van de laatste uitbarsting . Het laatste stuk terug op de normale route waar iedereen wandelde . Terug mister mister picture picture . Tegen 13u tergop de parking waar onze chauffeur ons opwachte .
Moe maar ongelooflijk voldaan dat we dit begeleid met gids hebben gedaan , op plaatsen geweest waar niet veel mensen komen , ongelooflijk mooie zwavelkristallen , geisers het meer , landschap , enz . Zou iedereen Danny aanraden als je deze vulkaan wil bezoeken . Onderweg op de terug weg nog lekker gaan eten .Terug naar het hotel in Garut Bayu Alam Resort . Een uurtje in het bad om van de stank af te raken . Daarna heeft de chauffeur ons naar een goed restaurant in de stad gebracht , waar we weer lekker hebben gegeten . Terug naar hotel , tijd om onze blog te schrijven . Tot morgen .

Anita & Patrick

• 25 Mei 2015 - 09:53

Carina:

Hoi jullie tweetjes,
    Zo te lezen hebben jullie al heel wat gezien. De theeplantages, dat is indrukwekkend he, hoe de mensen daar op de bergen manueel de theeblaadjes plukken. Zwaar werk denk ik. Hebben jullie ook een theefabriekje bezocht? Want dat is ook de moeite, je krijgt zowiezo meer respect als je nog eens een theetje drinkt.
    Vooral zeer mooie natuur lees ik, veel groen, bloemen (?), water ,....
    Nog veel reisgenot en tot het volgende verslag
    groetjes,
    Carin

• 25 Mei 2015 - 17:36

Nicole:

Anita en Patrick,

Zo te lezen weer een prachtige reis aan het maken, was bijna heel de maand mei thuis, omdat onze lieve luc al mijn overuren ingepland had, en lees nu juist dat jullie op reis zijn,
    Geniet ervan, en je weet dat ik altijd met veel intresse jullie reisverslagen lees.
    Vele groetjes van
    Nicole.